Välj Station

Motgift.nu Nashville FM [24/7 Nonstop Country Music] -02

torsdag 26 september 2013

Drevikens stn

http://njm.nu/snjarkiv/snjbilden,%20sept%202010.htm#






Så såg det ut förr i tiden Vega hpl inne i kuren hade man klottrat punda mera sup mera och knulla mera.
När dubbelspåret kom 1996 blev det en ny bredare gångbro minns att den var grön denna gamla var mycket smal.

Haninge kommer bygger fn Vega staden 500 meter söder ut på stora fält man har nyligen börjat om 15år finns pendeltågstation 15 000 invånare allt från villor,radhus,höghus buss station köpcentrum mm vem skulle trott det även på dessa planer funnits sedan 1990 talet.



På SJ hade vi förkortningar på allt express gods personalen skulle också kunna SJ samtliga lastplatser dvs deras stations signatur=förkortning.De hade dock en tabell med översättningar från stations signaturer till orts namnen.

Cst=Stockholm C.
Äs Älvsjö osv
jag har dem många av dem ännu i huvudet inte alla men rätt många!

Blg=Borlänge
Fln Falun
Sst Stockholm Södra
Stinsen i Dreviken drogs in på 1960 talet då fjb fjärrblockering från tx Stockholm C infördes.
Hållplatsen samt Vega hpl drogs in juli 1973 ett fåtal tåg stannde vid dessa.SJ startade pendeltågs trafik med tåg regelbundna tider en gång varje halvtimme Västerhaninge-Stockholm C.
Mellan Västerhaninge-Nynäshamn låg förslag om nedläggning av den nedslitna bandelen.Så blev det inte banan blev upprustad och ombyggd för pendeltågen dock med korta plattformar för max fyra vagnar X1.

De flesta tågen vände i Västerhaninge för tågbyte.
Många år senare förlängdes plattformarna att rymma 8 vagnar med X10 X60 direkttåg finns sedan flera till/från Nynäshamn.
Dubbelspåret Älvsjö-Västerhaninge blev klart senare delen av 1990 talet fn är förlängningen klar till Tungelsta tror jag.

Resten är fn enkelspårs drift då hamnen i Värtan kommer läggas ner för fler bostäder i en framtid byggs en helt ny djup hamn i Nynäshamn.Någon godstrafik på järnväg har ej funnits på många år även om Nynäs olje AB finns kvar.

Bränseldepån i Loddudden kommer på sikt att avvecklas i framtiden kommer åter bränsle transporter att ske mellan Nynäshamn och Älvsjö samt flera andra företag kommer använda järnvägen som på sikt kommer få mer dubbelspår/fler mötes platser.


http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=765772

Ovan står lite om flytten av Värtahamnen till den nya hamnen i Nynäshamn som har börjat att byggas under sommaren 2013.

Jag kan bara minnas att jag hann åka tåg till Vega en gång innan nedläggningen 1973 det var olje krisen så resan från Stockholm Södra blev stående i en B6 i vestibulen D lok Fv1 resgodsvagn tre B6 vagnar tåget var fullsatt med stående.

Ingen biljett visering folk ställde bilden dessa loktåg hade en dålig tidtabell det gick timmar mellan tågen och förorterna utmed Nynäsbanan växte men inte tåg trafiken den släpade efter.

Har även bilder privata från gamla Stockholm S med D lok då hade X1 börjat rulla på Nynäsbanan.
Jag och Micke Asklander åkte loktåg till Nynäshamn sommaren 1973 då var det tre veckor innan loktågen skulle sluta gå i persontågen och ersättas med pendeltågen.

www.asklander.se

Mickes nya hemsida varning för enorma mängder med bilder Micke fotar allt han stavar dock dåligt jag stavar bättre även om vi båda skolkade mycket så skriver jag bättre fast han är mycket bättre på att fota än jag.































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar vårda språket!
Jag ska godkänna först mvh