Välj Station

Motgift.nu Nashville FM [24/7 Nonstop Country Music] -02

söndag 12 januari 2014

Lite Info

Minus 13C ute inte så mycket snö och det är plogat och sandat.
Måndag blir halvklart men kyligt senare i veckan blir det mildare med några få minus grader men det känns kallare.

Behöver en liten promenad gruvbanan var isbana sist så inte den vägen.
Har gjort iordning kameran för filmning samt ljud upptagning.
Behöver köpa in mp3 spelare med mikrofon samt några  med många timmars speltid.

Kanske går via Solhemsvägen ner till Långsbyn en sväng finns hästar där korna är väl inne nu.

Lågskaftade vinterfodrade stövlar köpta som vanligt på rea.
Strumpor sen raggsockor sen gråa varma tränings byxor av känt märke.

Tunn skjorta men sen kommer en mörkblå Helly Hansen tröja.
Sen camo jackan och varma vantar Sverige kepsen duger brukar inte frysa om huvudet om det inte är minus 15 osv.

Är inte halt men man går ändå lite sakta och försiktigt.
13 men ingen fara det kommer inte blåsa och ingen nederbörd.
Man har bara några timmar på sig.


Men ändå har det nog ändrats lite idag började det mörkna vid
1553 det är lite fördröjning var länge sedan jag tog en sväng ner till Långsbyn finns en film också det var då snorhalt höll på med bensprattel ett par gånger.


Denna 16 kanalers mixer användes under fyra i min egna sändnings studio 36 i min trånga tvåa i Midsommarkransen.


                    Bilder från Riskebo fäbodar måste vara 1,5 mil dit från Långshyttan.












Stora Risken bakom lilla Risken ligger längre bort finns flera andra sjöar se eniro kartan.

På gamla bilder betar får bakom detta hus.
Film har även publicerats på 19 minuter.

Första gången hade jag ingen kamera med mig.
Andra gången fortsatte jag ännu längre norrut.
Man kan komma ända upp till E16 enligt kartan var jag några kilometer från en lokalväg till E16 samt en stor sjö som jag ej såg.

Jag är noga med min säkerhet skogsvägar kan göra att man tappar riktningen de går åt olika håll.
Jag gör alltid så att jag ALLTID vänder tillbaka exakt samma väg som jag kom om jag känner mig minsta osäker.

Värmen gör även att man svettas enormt man får solsting måste stanna och kissa ofta lika ofta som man måste stanna och dricka lite vätska som är A och O.

Har ej sett några tecken på björn eller varg små svarta prutt högar syns ofta utmed skogsvägarna kan det vara från rävar som jag sett och mött flera gånger.

På tillbaka vägen mot Grävelberget där den höga mobilmasten står där man svänger ner för en flera kilometer lång brant backe som är farlig tog jag alla bilder och filmade.

I den långa uppförs backen från fäbodarna innan mobilmasten kom det hundratals små söta grod bebisar som jag inte ville trampa på.

Ska man vara rädd för rovdjur skulle man aldrig våga sig ut varken i dessa djupa enormt stora skogar eller utmed de milslånga skogsvägarna.

2013 Utforskades dessa norra skogsvägar noga så nu vet jag hur de går.Tråkigt nog blev det trasigt bakdäck så cykeln ska ner med bussen under våren och byta slangen/bakdäcket.

Pumpade in luften men den gick ur långsamt.
I Långshyttan finns inte den servicen men jag tror den har funnits.
Här har funnits ett trettio tal olika affärer när här bodde runt 5000 personer.

Varuhus flera matbutiker,foto,osv.

www.langshyttan.nu eller brukshistoriska.se

där finns enormt med gamla bilder jag har laddat ner hundratals gamla bilder från en tid som aldrig kommer tillbaka.
Långshyttan hade t ex tre skolor nu bara en och inget högstadium.


Måste ha funnits en buss linje mot Falun då man kan se Falun linje 15 på några hållplatser.



































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar vårda språket!
Jag ska godkänna först mvh