Välj Station

Motgift.nu Nashville FM [24/7 Nonstop Country Music] -02

fredag 17 oktober 2014

Radio Siljan

http://www.radiosiljan.com/webplayer/default.asp

http://62.101.37.166:8000/


Sommaren 2000 bokade jag en stuga i Nusnäs utanför Mora vid Siljan.Den låg nära Nusnäsvägen.
Åkte gratis tåg som SJ anställd till Mora.
Veckan från söndag till söndag blev mest bedrövligt med vädret.

I stugan hade man gästböcker från 1950 talet tyskar hade skrivit in.
Ett par hade druckit vin och älskat i stugan.
Kylskåpet med den lilla frysen var nog från 1960 talet.
Ingen tv eller radio fanns det hade med en freestyle med kassettband och en radio del man fick lyssna med lurar.
Hörde radio Siljan de spelade en hit med Bon Jovi.

Varje dag var det mulet regn och blåsigt vågorna gick höga på Siljan.Enda dagen det inte regnade var det sol men mycket blåsigt samt kallt.
Gick till Ica Nunäs och tillbaka till stugan.
Att sätta upp dörren gick inte den blåste igen direkt.
Gumman med nyckeln var gammal då så hon lever nog inte idag.

Dyrt blev det stugan blev 2.500kr för en vecka.
Handlade på konsum i Mora som nu är nedlagt.
Handlade på Ica Nusnäs.
Taxi till/från Nusnäs det regnade på söndagen när jag skulle till stationen.
Tåget backades ned till plattformen jag stod på fel plattform.
Växlaren hade lång regnrock med regnhatt.

Tågmästaren lade varje vagn i läge L=lyse i skåpen man bara kommer in i med fyrkantsnyckel.
De hade inte kopplat någon värme på detta tågsätt gnällde han.

Stockholm-Mora-Stockholm tar över 3 timmar.
Så veckan i Mora blev ingen lyckad hit.
Men...dalarna skulle det inte vara slut med tvärtom.
I Säter hyrde jag två olika lägenheter i nästan 6 år i Siggebo.
2000-2006.

Sen från 29 oktober 2011 lämnade jag flygbullret i Märsta efter 16 års ljudterror.

Så dalarna blev trots den regniga veckan i Nusnäs mitt landsskap även om jag bor i södra dalarna inte norra.
Janne Milld flyttade redan flera år innan mig från Västerhaninge till Furudal känt för sina vargar.

Järnvägen mellan Orsa till Bollnäs utreds för en eventuell upprustning.


































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar vårda språket!
Jag ska godkänna först mvh