Välj Station

Motgift.nu Nashville FM [24/7 Nonstop Country Music] -02

torsdag 30 oktober 2014

Tusen gånger starkare

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tusen_g%C3%A5nger_starkare_(film)


https://www.youtube.com/watch?v=VMn7sGWlFE0




Jag känner igen min gamla skola Eriksdalsskolan och det stämde.

Började här hösten 1967 ännu inte fyllda sju år.
Majken Frivall  hette en lärare hon blev röd i trynet när vi hade sexualkunskap en kvinna frågade efter namn på könsorganen på mannen samt kvinnan.

Jag skrev STÖD FNL på väggarna fick som straff  en 
trasa med rengöringsmedel.

Tandläkar tanterna var alla barnens skräck.

De körde med den tidens teknik och utan någon
bedövningsspruta satan vad ont det gjorde.
Blev man mobbad fick man muta de eleka med godis och läsk.
Uppe på Ringvägen fanns en godis affär.

Gubben var fet han satt en trappa ner det pinglade i en klocka när man kom in.

Innan gubben hann upp för trappan hann man sno lite godis.
Nedanför gick godsjärnvägen mellan Södra station ner till
Skanstull vidare mot Statsgården och även spår över en bro till
Luma fabriken.

En byggnad användes av brandkåren för övning.
En stulen bil i Eriksdalslunden tjyvkopplade vi så den åkte lite framåt.

Pallade äpplen i kolonistugorna.
Här gick jag och Micke Asklander han skulle senare börja köra tunnelbana och jag började som växlare på SJ i december 
1978.
Idag är Eriksdalsskolan Stockholms största skola.
Förr var det en grundskola 1-6.
Gick ut sexan våren 1974.
Började hösten 1974 på Katarina real hade Werner Örhn som lärare en period finns klassfoto med honom.

Klarade inte den vanliga klassen med 32 elever fick börja en sk
läs klass med bara 16 elever.
Våren 1976 gick jag ut sjuan var så blyg för alla snygga tjejer.
En snygging visste det så hon gick fram slickade sig om munnen samt sade balle så jag blev röd som en tomat i fejset.

Tekniksalen upprustades för en större summa men skolan lade ned.
Eriksdalsskola har genom åren byggts om och byggts ut.
Vi hade aldrig några träd och buskar på skolgården.
Minns även flourtanten när hon sade till ungarna 

"Nu kan ni spotta ut ungar".
Min moster Lotta snart 60 finns på en bild som en söt blondin
från 1960 talet.

Majken Frivall dök upp i en tidning tror det var på 1990 talet som gamling vann hon nämligen större vinst.

En kille med drogproblem hade inte varit i skolan på fler veckor Egon med långt hår han hade slagit till en kvinnlig lärare.

Så dök han upp men han mådde dåligt neddrogad så han
spydde tror ej han lever idag.

Man känner inte igen lokalerna som de ser ut idag.
Men det är samma idrottshall där nere fanns det badkar där vi skull skrubba ryggarna på varandra.

Fanns även tennisbanor bredvid samt en lokal för
rökavvänjning det första de gjorde när de kom upp var att tända en cigg.

Vi var dumma på en fet kille som hette Claes han hade en sjukdom som gjorde honom fet.
Men jag blev sen kompis med honom han bodde med sin mamma för hans pappa var död.




















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna din kommentar vårda språket!
Jag ska godkänna först mvh